CRITERIS D'AVALUACIÓ 2020-21. MATÈRIES D'ÈTICA I FILOSOFIA
Per a qualsevol dubte podeu escriure a filosofia.iamf@gmail.com .
Molts ànims i salut i un bon curs a tothom!
Molts ànims i salut i un bon curs a tothom!
--------------------------------------------------------------------------------
DEPARTAMENT DE FILOSOFIA - CURS 2020-21
FORMA
D'AVALUAR, CRITERIS I OBJECTIUS MÍNIMS D'AVALUACIÓ.
PROMOCIÓ
I RECUPERACIÓ DEL PROPI CURS
Els criteris d'avaluació d'ESO s'adapten a la implementació que el Centre va fer del nou Decret d'avaluació a l'ESO de a l'avaluació final del Curs 2018-19.
Els
criteris d'Avaluació que s'esmenten tot seguit regeixen totes les
matèries que imparteix el Departament de Filosofia
a Batxillerat en situació presencial i semipresencial:
Història
de la Filosofia
a
2n de Batxillerat, Filosofia
i ciutadania
a
1r de Batxillerat, Sociologia
a
2n de Batxillerat i Psicologia
a
1r i a 2n de Batxillerat, Filosofia
optativa de 4t d’ESO. El percentatge que representen els continguts
en la nota és del 70%, els procediments del 20% i les actituds el
10%. Per a Cultura
i valors ètics,
de 1r a 4t d’ESO, els percentatges es valoren en un 50% els
continguts i procediments i en un 50% les actituds. Els
Criteris d'ESO els podeu trobar al paràgraf final d'aquest document.
L'avaluació
es durà a terme seguint les tres fases establertes normativament; és
a dir, una avaluació inicial diagnòstica, l'avaluació formativa, i
l'avaluació sumativa o final. Dels seus criteris se'n fa notícia al
punt 4 de les Instruccions d'organització i funcionament del curs
2020-21 del Departament d'Ensenyament, tant per a ESO com per a
Batxillerat:
En
concret, vegeu “Concreció i desenvolupament del currículum al
batxillerat”, pàg.172 i “Concreció i desenvolupament del
currículum competencial i l’orientació educativa a l’ESO”,
l’avaluació a l’ESO, punt 5, pàg. 279.
I
també a l'Ordre EDU/554/2008, de 19 de desembre, modificada per
l’Ordre ENS 56/2012 de 8 de març, per la qual es determinen el
procediment i els documents i requisits formals del procés
d'avaluació i diversos aspectes organitzatius del Batxillerat; i al
DECRET
142/2008, de 15 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació dels
ensenyaments del batxillerat
L'avaluació
inicial mesurarà:
a)
La capacitat d'assimilació d'un vocabulari específic de la matèria.
b)
La capacitat d'organització dels continguts en un discurs ordenat i
coherent.
c)
La capacitat de comprensió dels problemes filosòfics de nivell
inicial.
L'avaluació
formativa. Es realitzarà en les dates previstes pel Centre al final
de cada trimestre. Constarà d'una
prova escrita individualitzada o examen per trimestre, com a mínim,
els resultats de la qual, serviran per ajustar el ritme del procés
pedagògic. Aquesta prova o examen constituirà el 70%
de la nota de l'avaluació de cada trimestre,
i integra tant continguts com procediments. La nota del trimestre
vindrà matisada per la realització, si escau, d'altres activitats
per part de l'alumne, com resolució d'exercicis del llibre de text,
breus resums d’alguna lliçó del temari, breus comentaris de text
per escrit o preguntes de debat sobre alguna pel·lícula o
documental, a més de la revisió ocasional del quadern d’apunts de
l’alumne, i de preguntar oralment sovint a classe, i participar,
per valorar si es segueix l'explicació, qualificar actituds
positives o negatives a l'aula. Es podran realitzar totes elles, o
tan sols algunes activitats
durant el trimestre, a criteri del professor,
que constituiran el 20% de la nota que, juntament amb el 10% que
conta l'actitud per part de l'estudiant, en relació als seus hàbits
d'estudi i de treball, tant a l'aula com a casa, dóna lloc al 30%
restant de la nota total
per
a l'avaluació de cada trimestre. NOTA: Per a les matèries de Batxillerat i la Filosofia optativa de 4ESO, en una situació de treball telemàtic en de ple confinament, s'inverteixen es criteris i s'engloben de la manera següent: 60% procediments + actitud de trametre les tasques de manera constant, educada i puntual, i 40% per a la dissertació que substituiria l'examen. Per a la matèria de Cultura i valors ètics en situació de treball telemàtic i ple confinament regirien els mateixos criteris: 50% els
continguts i procediments i en un 50% les actituds.
Per
a les matèries amb fort contingut procedimental, com són la
Història
de la Filosofia
de
2n de Batxillerat, en què els alumnes han de preparar-se per les
PAaU, i també la Psicologia,
tant de 1r de Batxillerat, com de 2n, aquest criteri es tindrà
especialment en compte. Altrament, per a les matèries de Filosofia
i ciutadania
i
Sociologia,
les proporcions seguiran la mateixa pauta, o també podran, a criteri
del professor, assolir el 80% de valor per a l'examen, i el 20%, tant
per els procediments (10%) del treball de les activitats diàries a
classe i dels deures que es manen periòdicament a casa, com per
l'actitud (10%).
L'estudiant
serà informat de les qualificacions parcials obtingudes en
coneixements, procediments i actituds, valors i normes al llarg del
trimestre, així com de l'avaluació conjunta global, i tindrà el
dret de revisar les proves que ha escrit i a conèixer públicament
els criteris amb què ha estat avaluat i, en cas d'haver suspès el
trimestre, també disposarà d'una prova o examen
de recuperació
dels
continguts i procediments, en què no s'atorgarà una nota major de
5, i que es celebrarà en una única convocatòria de suficiència a
final de curs segons el Pla de Centre, en la que cada estudiant anirà
amb la part de la matèria que tingui suspesa. En cap cas, matèria o
nivell, el Departament de Filosofia preveu cap examen de millora per
a ningú, ja que la “millora” es produeix, si s'escau, al llarg
del propi curs, dins del que es coneix com a “avaluació contínua”.
L'avaluació
sumativa o final.
Es realitzarà un cop impartides les unitats programades, degudament
adaptades al nivell i possibilitats del grup classe. Els criteris que
s'estableixen com a referència per a l'avaluació dels procés
d'aprenentatge són els expressats, juntament amb els objectius (que
es consideraran aquí com a terminals) per a cada matèria al
Currículum del Batxillerat del Decret 142/2008 del DOGC núm. 5183,
i que adjuntem a la Programació didàctica de cada una d'elles.
Aquesta avaluació serà global, sense que calgui necessàriament la
superació de la totalitat dels crèdits que la conformen per
superar-la. Es tindrà en compte la informació proporcionada per les
avaluacions individuals formatives de l'estudiant, la seva progressió
en el currículum cursat i la seva capacitat per afrontar la fase
següent, i tindrà un caràcter individualitzat, integrador i
globalitzador.
En
concret, la
nota del curs és la mitjana aritmètica de la nota de les tres
avaluacions del curs, que es fa sempre que la nota per trimestre hagi
estat de 4, o més de 4,
i
de que s'hagin aprovat dos trimestres.
En cas contrari, de tenir suspesos dos trimestres de tres, caldrà
que l'estudiant faci l'examen
de final de curs,
que serà dels continguts mínims de tota la matèria del curs, en
ordre als criteris mínims d'avaluació expressats a les
programacions didàctiques, i en la forma d'un examen únic per a
cada matèria del Batxillerat, que elaborarà el Departament de
Filosofia. En aquest examen, entès com a final o de convocatòria
extraordinària, es podrà atorgar una puntuació de l'1 al 10.
En
cas que l'estudiant tingui la matèria de Filosofia
i ciutadania
de
primer de Batxillerat suspesa, i la dugui pendent
de recuperar
durant
el curs de segon de Batxillerat, el Departament de Filosofia
elaborarà un examen únic de recuperació que es celebrarà durant
el mes de febrer del segon curs de Batxillerat, i que es qualificarà
amb els criteris mínims d'avaluació esmentats més amunt.
Els
criteris d'avaluació d'ESO s'adapten a la implementació que el Centre
va fer del nou Decret d'avaluació a l'ESO de a l'avaluació final del Curs 2018-19.
Respecte
a la
matèria
de
Filosofia
optativa
de
4t d'ESO,
es seguiran els criteris mínims recollits al DECRET 187/2015, de 25
d’agost, d’ordenació dels ensenyaments d’Educació Secundària
Obligatòria. L'avaluació de cada trimestre es basa en tres
aspectes: proves memorístiques i d'aplicació de procediments en
forma d'exàmens, i que suposaran el 50% de la nota, activitats
escrites o orals, a fi de tenir nota representativa de tothom, que
valdran el 40% de la nota, i l'actitud a classe, que equivaldrà al
10% de la nota. La nota final del curs és el resultat d'assolir un 5
després de calcular la mitjana dels tres trimestres, en què hi
haurà un examen en cada un d'ells. En cas que un trimestre no arribi
a 4, aquest no contarà per la mitjana del final de curs, i s'haurà
de recuperar en una prova -examen- de final de curs, en que es
contarà cada trimestre separadament, i s'exigirà conjuntament a
ell, la presentació d'aquelles activitats pendents d'entregar i/o
suspeses durant el curs.
Per
a la
matèria de Cultura
i valors ètics
(matèria comuna de l’àmbit de cultura i valors ètics) a 1r, 2n,
3r i 4t d’ESO
l’Avaluació s’atindrà als criteris del Decret 187/2015 DOGC.
Núm. 6945–28.8.2015, en què es preveuen instruments d’adquisició
variats i de forma gradual i contínua de les competències que
inclouen capacitats en l’ordre cognitiu (observacions, estudi de
casos, redaccions, cròniques, presentacions); d’hàbit (creacions,
confecció d’un portfoli); i actitudinal (autoavaluació,
avaluacions mútues), en què s’assigna el 50% del pes de la nota
al component actitudinal i disposicional de l’alumne envers la
matèria, i un 50% del pes de la nota als components cognitiu i
d’hàbits de l’alumne envers la matèria. La nota es derivarà de
les pautes d’observació, les rubriques d’elements de descoberta
i d’autoavaluació i interavaluació, amb els indicadors del nivell
d’assoliment dels objectius terminals al final de cada avaluació,
que cada professor que ho imparteixi implementi, de manera que quedi
clar en ordre a l’aprofitament final de la matèria, en especial
atenció als criteris de diversitat, versatilitat i necessitats i
complexitat de cada nivell.
També,
com a Filosofia
optativa
de 4t d’ESO, la nota final del curs és el resultat d'assolir un 5
després de calcular la mitjana dels tres trimestres, en què hi
haurà un examen en cada un d'ells. En cas que un trimestre no arribi
a 4, aquest no contarà per la mitjana del final de curs, i s'haurà
de recuperar en una prova -examen- de final de curs, en que es
contarà cada trimestre separadament, i s'exigirà conjuntament a
ell, la presentació d'aquelles activitats pendents d'entregar i/o
suspeses durant el curs.
Sistema
de recuperació de les avaluacions i exàmens de suficiència.
NOTA: el sistema de recuperació del curs, els exàmens de suficiència, finals i de millora, els deures d'estiu i, en concret, l'examen de setembre per a Filosofia i ciutadania en situació de treball telemàtic i ple confinament, si es donés el cas, s'anunciarà a final de curs: mesos maig-juny de 2021 en aquest mateix Bloc de Filosofia, i sempre amatents a les instruccions del Departament d'Educació.
Per
a la nota de final de curs, es calcula la mitjana aritmètica de la
nota de les tres avaluacions a partir de la nota de 4, tenint en
compte que, en ser avaluació
contínua,
podem considerar atorgar més pes a les notes de final de curs en el
cas dels estudiants que el porten aprovant amb bona nota durant tot
l'any.
Els
estudiants que suspenen diverses avaluacions han de tenir dret a
recuperar la part de la matèria que tinguin pendent a final de curs.
Per això, el Departament de Filosofia organitza un
únic examen de suficiència de redacció unitària realitzada pel
propi Departament,
durant la setmana de suficiència que el Centre té prevista al mes
de maig per a les matèries que es cursen a 2n de Batxillerat, i
durant el mes de juny per a les matèries de 1r de Batxillerat, en el
que la
màxima nota que es podrà assignar és la de 5
per a recuperar la/les avaluació/ns que s'escaiguin, i en
cap cas es celebraran exàmens de recuperació intertrimestrals
durant la resta de curs,
a part de la suficiència
de juny i del final
de setembre.
a)
Amb
dues avaluacions suspeses,
encara que sigui amb 4, els estudiants hauran d'anar a l'examen de
suficiència de les dues avaluacions suspeses, ja que la mitjana
aritmètica no els arribaria per promocionar el curs i, pel fet que
l'avaluació és contínua, es prendrà la precaució de no expressar
ni la nota de la tercera avaluació, ni la nota de final de curs,
fins que es conegui el resultat de la recuperació de suficiència de
les dues primeres avaluacions.
b)
En
el cas d'una sola avaluació suspesa
amb 4 o més de 4, si no és la darrera del curs, es podria
considerar a criteri del professor, a fi d'afavorir l'estudiant,
considerat el seu treball durant la resta del curs, d'atorgar-li una
nota final de 5, sense fer cap examen de suficiència.
c)
L'avaluació
és contínua
i, a final de curs, i a 1r
de Batxillerat (matèries
de Filosofia
i ciutadania
i Psicologia),
a la setmana de suficiència del juny, cada alumne amb avaluacions
suspeses s'haurà de presentar de les que li corresponen. La nota
màxima que es podrà assignar a l'examen és de 5 i no més de 5, a
la que caldrà sumar-li després el 10 i el 20 % del trimestre
suspès. Si no se'n surt, haurà d'anar a la convocatòria de
setembre, en la que el Departament de Filosofia posa un examen de
continguts mínims que té un caràcter únic i és elaborat per tot
el professorat del Departament, en el que l'alumne pot treure una
nota graduada de l'1 al 10.
d)
Hem
de recordar que aquest mateix procés, a 2n
de Batxillerat (matèries
d'Història
de la Filosofia i
de Sociologia),
s'avança al més de maig, on també hi ha després dels exàmens de
la 3a avaluació, una setmana de suficiència de maig, abans de
l'avaluació “final de 2n de Bat”, que representa l'última
ocasió que els estudiants tindran per aprovar el curs amb
possibilitats de poder anar a la convocatòria de les PAaU de juny.
Tant l'examen de suficiència del maig (segons la/es avaluació/ns
que cada estudiant tingui pendent/s), com l'examen de la
“convocatòria extraordinària” de juny és un examen únic
elaborat pel Departament de Filosofia, però cal tenir en compte que
la nota de l'examen de suficiència
és d'un màxim de 5, i que la de l'examen de la convocatòria
extraordinària
és una nota graduada possible de l'1 al 10.
e)
Si
un estudiant només suspèn la tercera avaluació,
i ho fa amb menys de 4 en la nota total d'avaluació, ha d'anar només
a l'examen de la recuperació de la tercera en el que haurà de
treure màxim un 5 (suficiència) sobre el que se li aplicarà el 20%
i el 10% de la nota restant de l'avaluació. En aquest cas extrem de
tan sols la darrera avaluació suspesa s'instarà vivament a l'alumne
a que es presenti a la recuperació de suficiència de la tercera,
perquè un nota de No
Presentat
(NP), significa anar a la recuperació de tot el curs a la
convocatòria
extraordinària
de juny (a 2n de Batxillerat) o a la de setembre (a 1r de
Batxillerat). És en aquest cas de l'última avaluació suspesa, fins
i tot després de d'haver-ne fet la recuperació, en què, per
afavorir a l'estudiant, per contes de fer servir el criteri de
l'avaluació contínua, o el de la mitjana aritmètica de les tres
avaluacions, casos ambdós en què quedaria suspès, es tindrà en
compte, a judici del professor, la feina feta per l'alumne durant tot
el curs.
f)
Respecte als estudiants
de 2n de Batxillerat amb matèries pendents
de 1r de batxillerat, i donat que cap de les matèries del
Departament de Filosofia al Batxillerat Filosofia
i ciutadania
(currículum temàtic) i Història
de la Filosofia
(currículum històric), ni tampoc les optatives Psicologia
i Sociologia,
no tenen continuïtat curricular (com en els idiomes), de manera que
el seu avaluar no és netament continu d'un curs a l següent; no es
contempla que un estudiant amb la matèria de Filosofia
i ciutadania
de 1r de batxillerat pugui aprovar-la només aprovant la primera
avaluació de la matèria d'Història
de la Filosofia
de 2n de Batxillerat, sinó que, en ser dos cursos curricularment
estancs, l'estudiant haurà de presentar-se al corresponent examen de
recuperació de pendents de 1r de Batxillerat que es celebrarà
durant
el mes de febrer del
curs de 2n de Batxillerat i, en cas de suspendre'l, se li recomanarà
d'esmerçar-se en treballar la matèria d'Història
de la filosofia
de 2n de Batxillerat, i de que es presenti a una última repesca de
la matèria pendent de 1r de Batxillerat que tindrà lloc al
mes de maig,
al costat de la convocatòria
extraordinària
de la resta d'exàmens de 2n de Batxillerat.
Els
criteris d'avaluació d'ESO s'adapten a la implementació que el Centre
va fer del nou Decret d'avaluació a l'ESO de a l'avaluació final del
Curs 2018-19.
g)
La
matèria Filosofia
optativa de 4t d’ESO
està subjecta a la mateixa pràctica quant a sistema de recuperació
d'avaluacions i del propi curs que hem esmentat per a la matèria de
1r de Batxillerat de Filosofia
i ciutadania,
així com al mateix calendari de juny i de setembre que el Pla de
Centre hagi establert per a aquella matèria.
h)
A la
matèria de Cultura i valors ètics a 1r, 2n, 3r i 4t d'ESO
es preveu el següent sistema de recuperació: tant a juny com a
setembre, la prova final de recuperació de tot el curs consistirà
en l'entrega del dossier de la feina realitzada durant tot el curs,
que ha d'estar completa, precisa, correcta, ben organitzada i ben
presentada. A la nota obtinguda segons el dossier que, com a màxim
ha de ser la del 50% de l'aspecte cognitiu i d'hàbits, s'hi tindrà
en compte el component actitudinal durant el curs que és l'altre 50%
de la nota i matisa l'entrega del dossier. En qualsevol cas, en tant
que recuperació, la nota final no superarà en cap cas la de 6.
FI
Cap comentari:
Publica un comentari